marți, 18 ianuarie 2011

15 ianuarie. Ajungă zilei răutatea ei. Sau nu?

De parcă nu-i ajungea bietului Eminescu răutatea zilei de naştere parazitată de festivismul politic, aceasta a mai şi fost declarată, la iniţiativa Academiei Române, "a culturii naţionale".
Ziarul Ring a făcut o anchetă privind iniţiativa Academiei Române. Iată răspunsul meu: 

"Ca scriitor, gândul că e 15 ianuarie nu mă tulbură fundamental. Nu scriu nici mai mult, nici mai bine decât în restul zilelor. Ziua de 15 ianuarie nu poate avea efect asupra mea decât dacă mă surprinde în calitate de telespectator; iar efectul acesta cuprinde aproape tot registrul senzaţiilor negative. Eminescu însuşi ar fi fost, nu mă îndoiesc, de-a dreptul deprimat dacă s-ar fi văzut sărbătorit cu atâta ostentaţie şi impostură. Academia Română are, desigur, intenţii bune, însă nu cred că, ambalat în formula mai degrabă kitsch de "zi a culturii naţionale", 15 ianuarie va arăta altfel. Adică într-un fel de care lui Eminescu să nu-i fie jenă. Dacă Academia ar avea iniţiativa de a interzice politicienilor să rostească numele lui Eminescu pe 15 ianuarie, ziua ar arăta deja mai bine".

Sigur, cam toate răspunsurile sunt la fel de previzibile ca al meu. Însă merită să vă uitaţi peste răspunsurile la anchetă ca să vedeţi cât de simpatic e contrastul, de asemenea previzibil (dar nu-i comicul mecanic placat pe viu?), dintre extazul lui Eugen Simion (catalizat de propria iniţiativă) şi cârcoteala lui Nicolae Manolescu (catalizată, aş zice, de intuibilul extaz al iniţiatorului :) ).

2 comentarii:

camelia 18 ianuarie 2011 la 15:38  

Permiteţi o expresie neacademică vis-a-vis de atitudinea dumneavostră? Atunci, nu-mi rămâne decât să spun: "Jos pălăria!"
E atâta impostură şi imbecilitate în sfera politicului, încât mă mir cum de-i mai suportă planeta...

Radu Vancu 18 ianuarie 2011 la 18:31  

Vă mulţumesc mai ales pentru expresia neacademică - cât despre impostură şi imbecilitate politică, să fim optimişti: se poate şi mai rău! :)

Trimiteți un comentariu

Statistici

  ©Radu Vancu - Sebastian în vis - Template by Dicas Blogger.

SUS